מחפש עבודה?
כל שעליך לעשות הוא למלא
כמה פרטים על עצמך ולצרף
קורות חיים. אני אדאג לשאר...
נתחיל?
שם מלא
טלפון
אימייל
קורות חיים
המשך
מתוך 2

מאמרים וכלים

איך לעבור ראיון עבודה

פורסם: 20-08-09.

ראיון עבודה הוא סוג של משחק. מי שמכיר את כללי המשחק , ייצא נישכר. בראיון העבודה לא רק אתה עומד למבחן בנוגע להתאמתך למשרה, אלא גם המעסיק עצמו נבחן על ידך.

כל הכבוד! הגשת מועמדות , קיבלת טלפון, ועכשיו אתה מגיע לשלב השני והחשוב ביותר בתהליך הקבלה לעבודה. ראיון עבודה הוא סוג של משחק . מי שמכיר את כללי המשחק , ייצא נישכר.

בראיון העבודה לא רק אתה עומד למבחן בנוגע להתאמתך למשרה, אלא גם המעסיק עצמו נבחן על ידך. במהלך השיחה יש באפשרותך להתרשם מאופיו ומאישיותו של המעסיק, ללמוד על החברה או הארגון אליו הוא משתייך וכן לקבל את כל הפרטים המדויקים אודות התפקיד והתנאים המוצעים לך. ראיון העבודה הוא מפגש עסקי שמטרתו לשרת את שני הצדדים והצלחתו תלויה באינטראקציה שתירקם בינהם במידה שווה. שינוי זה בתפיסה יחזיר לך את השליטה , יעזור לך להתמודד עם החרדות והמתח ובאופן אוטומטי גם יעלה את הביטחון העצמי.

אסור לזלזל בראיון העבודה ולקוות להצלחה, יש צורך להתכונן ולהיערך. רצוי לערוך מחקר על החברה (מה החזון שלה, המוצרים, התרבות וסוג האנשים שעובדים בה). מידע זה יכול לתרום לך כאשר תצטרך להדגים מדוע אתה חושב שדווקא אתה המועמד המתאים לעבודה. עליך להעמיד את עצמך בעמדת המראיין ולחשוב אילו שאלות אתה היית שואל על מנת לבדוק אם יש למישהו את המיומנויות, התכונות והניסיון שאותם אתה מחפש?

הרושם הראשוני הוא פקטור חשוב ומשפיע ביותר להמשך ראיון העבודה ולכן עליך לשדר בטחון גם אם אינך מרגיש מספיק בטוח בעצמך. יש לשים לב לשפת הגוף. שפת גוף נכונה פירושה ישיבה זקופה, קשר עין יציב וישיר עם המראיין. חשובה הנינוחות בשפת הגוף – בידיים וברגליים ללא רעידות, הקפצות או השענות עליהם. עליך להיות ידידותי, להציג את עצמך, ללחוץ ידיים ולחייך. החלק החשוב ביותר בראיון העבודה הוא החלק בו משוחחים על ההכשרה שלך הכוללת את ההשכלה מהתיכון ואילך, וכל הכשרה מיוחדת שעברת בעבר. ולכן חשוב מאוד לעצור ולהתמקד בניסיון שלך ובכל עבודה שבצעת שקשורה באופן ישיר או עקיף לעבודה אליה אתה מתראיין . עם זאת יש להימנע מפרטנות יתר שהיא מתישה ולא נכונה, אך גם להיזהר מקצרנות ודיווח יבש וטכני. נכון וכדאי להתמקד באלמנטים המשמעותיים בקריירה, תוך הדגשת שיאים מקצועיים – כמו תפקידי מפתח, קידומים, הישגים מיוחדים או פרויקט יוצא דופן.

בכל ראיון עבודה המראיין שואל מהן התכונות ה"טובות" והתכונות הפחות טובות שלך. בדרך כלל המועמדים עונים שפרפקציוניזם" או "קפדנות יתר" היא תכונה חלשה ולכן תנסה להיות מקורי יותר (בעיקר אם אתה לא ממש פרפקציוניסט). כדאי להתכונן לשאלה הזו מראש, וגם להכין דוגמאות ליישום התכונות שתציין כטובות וכטובות פחות וכן להצטייד בדוגמאות לדרכים בהם אתה מתמודד עם החולשות. שאלות נוספות, שחוזרות על עצמן, וכדאי להכין מראש תשובה, הן: מה הם התוכניות לטווח הקצר והארוך ומה העובדים שלכם / המנהלים שלכם היו אומרים עליכם.

בראיון העבודה צריך לתת למראיין להבין כי אתה נלהב לבצע את המשרה. להגיד "לא" תמיד אפשר ועדיף שזכות ההחלטה הסופית בנוגע למשרה תהיה שלך. אין כוונה שההתלהבות תחרוג מעבר לגבולות הרצויים, היא צריכה להיות בוגרת ומתוקשרת היטב, כדי שתוכלו להסביר בשפה פשוטה וקלה מה יגרום לך לסיפוק ולהנאה בעבודה.

כאשר ראיון העבודה מסתיים רצוי שתצא בתחושה שגם אתה קיבלת את כל המידע. זכור כי הראיון נועד לאפשר גם לך לבדוק ולבחון האם הארגון תואם את ציפיותייך והאם התפקיד המוצע אכן מתאים לך, ולכן במידה ויש לך שאלות יש מקום לשאול אותן כאשר,שאלות הנוגעות לתפקיד ולארגון יש לשאול לפני שאלות הנוגעות לשכר ולתנאים. אם אין לך שאלות, גם זה בסדר יכול להיות שאת כל התשובות קיבלת במהלך השיחה. בסיום ראיון העבודה מומלץ לשאול מה המשך התהליך ומתי תקבל תשובות כך שתדע למה לצפות. לסיכום , ראיון עבודה הוא שלב קריטי במיון. חשוב מאוד להגיע אליו רגוע, מוכן וממוקד.יש להקפיד על הופעה נעימה (לא מהודרת מדי ולא יומיומית מדי), להקדיש זמן בכדי להירגע, להזכיר לעצמך במה אתה טוב ובעיקר כדאי להזכיר לעצמך שיש לקחת את הפגישה בפרופורציות הנכונות ושאין ביכולתך לדעת מה תוליד הפגישה, ומה תוצאותיה יביאו לחיים שלכך בעתיד.